5 redenen om voor ecobeauty te kiezen

20 juni 2016
Ecobeauty

Dat doet niks voor je huid.

Een paar weken geleden was ik bij de kapper en zij vroeg aan mij welke huidverzorgingsproducten ik gebruikte. Ik vertelde aan haar dat ik graag natuurlijke huidverzorgingsproducten gebruik. “Dat doet niks voor je huid” was haar antwoord en dat vond ik nogal een vreemde reactie van een vrouw die ook de eigenaresse was van een schoonheidssalon. Misschien was het voor haar een manier om aan mij haar producten die zij in haar salon gebruikt te verkopen of was het onwetendheid van haar. In ieder geval stemde dit voorval mij tot nadenken en vond ik het weleens nodig om een lijstje te maken met alle voordelen die het gebruik van natuurlijke cosmetica mij geeft.

Goed daar komen ze!

  1. Wanneer je voor ecobeauty kiest smeer je bewust. Hiermee bedoel ik dat je bewust bezig bent met wat je op je huid en in je haar smeert. Je let meer op de ingrediënten en je wilt geen kwalijke stoffen in de producten die je kiest.
  2. Je houdt van de natuur, de dieren en in het groot, de aarde. Wanneer je voor ecobeauty kiest ben je milieu bewust. De producten die je kiest zijn biologisch afbreekbaar en/of hebben verpakkingen die het milieu zo min mogelijk belasten.
  3. Al eeuwenlang gebruiken mensen planten, kruiden, zaden, bessen die befaamd zijn om hun werkzame bestanddelen. In de meeste gevallen bevatten deze plantaardige bestanddelen krachtige oxidanten die de huid beschermt tegen het ouder worden en haar gezond houdt.
  4. Wanneer je voor ecobeauty kiest hou je van de dieren om je heen en wil je zeker niet dat er voor jouw product dieren zijn mishandeld. Daarom kies je voor dierproefvrije cosmetica met het leaping bunny symbool.
  5. De keuze voor een bewuste leefstijl is sexy en geeft aan dat je wat dieper nadenkt over dingen dan gemiddeld, het betekent dat je een stevige mening hebt en je niet wilt conformeren aan de mening van anderen.

Tenslotte nog dit, er is ontzettend veel keus in goede werkzame huid-en haarverzorgingsproducten dat het niet meer nodig is om naar conventionele producten te grijpen. Ik denk dat er veel behoefte is aan informatie over dit onderwerp en zou het enorm leuk vinden wanneer jullie mijn lijstje nog zouden willen aanvullen. Ecobeauty is beslist sexy en is in ieder geval een meerwaarde voor mijn leven.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie reacties!

Liefs Debbie

credits foto: Karolina Daria Flora

2 Comments

  • Reply Roos 20 juni 2016 at 10:19

    Wat een vreemde reactie van de kapper en wat goed dat je er een artikel over schrijft. Ben je de discussie aangegaan? Ben wel benieuwd waar die mening vandaan komt.

    Ik gebruik juist pure eco producten omdat mijn huid er zo enorm van op is geknapt, plus dat ik geen chemische rommel op mijn gevoelige huid wil. Ik gebruik alleen nog maar natuurlijke parfumvrije en dierproefvrije huidverzorging met de mooiste oliën erin dus ik kan mij helemaal vinden in jouw lijstje 🙂

    Ik mis alleen nog een fijne high end shampoo, gebruik er nu een van Lush in combinatie met een biologische shampoo van wat maakt je mooi. Doet zijn werk prima en zonder Cocamidopropyl betaïne waar ik niet tegen kan. Maar ik zou zo graag een high end merk willen proberen omdat ik dat heerlijke luxe gevoel soms wil hebben. Mijn kapper gebruikt Davines, een prachtig mooi natuurlijk merk maar daar zit dat ook in helaas. Heb John Masters op het oog om uit te proberen, dus misschien dat dat het is.

    Qua make up heb ook ik de styletonebox ontdekt, heel fijn dat er echt een dierproefvrije box is en verder gebruik ik minerale make up met zo min mogelijk ingrediënten van een nederlands dierproefvrij merk. Ik wordt er blij van en voel me er beter door. Groetjes Roos..

    • Reply Beautydots 20 juni 2016 at 12:15

      Dank je wel voor je reactie Roos. Het is vaak onwetendheid waarom mensen zo reageren. Wanneer ze meer de etiketten zouden kunnen lezen en het duidelijk zou worden wat er nu precies allemaal in een product zit, zouden mensen hun eigen bewuste keuzes kunnen maken. Nu worden we vaak overspoeld door de prachtige reclames die ‘groene’ producten promoten. Het zijn de grote concerns die dit kunnen. En dat valt allemaal onder de term “greenwashing”. Het belangrijkste is dat de consument zelf gaat nadenken, kritischer wordt omtrent wat hij nu precies op zijn huid smeert. Ik hoop dat alle kleine stapjes helpen en dat lukt ook wel wanneer wij informatie blijven delen 🙂

    Leave a Reply

    CommentLuv badge