depressie Innerbeauty

7 helpende tips bij een depressie

12 februari 2016

Vandaag even geen blogpost over beauty maar over een heel ander onderwerp dat mij bezig houdt. Eigenlijk zou dit artikel niet thuishoren op een beautyblog maar omdat het zo dichtbij mij staat wil ik er graag over schrijven. Ik denk namelijk dat wanneer we onze (ervarings-) verhalen met elkaar delen dit bijzonder helend kan werken.

Ik lees veel berichten over hoe je een depressie aan kunt pakken zonder medicatie of om in plaats van medicijnen supplementen te nemen, superfood moet eten, en welke dingen al dan niet meer. Maar wanneer het een echte depressie betreft of een andere psychiatrische aandoening helpen deze dingen niet, sterker nog het laat ons alleen nog maar meer dwalen en twijfelen. Natuurlijk is het van belang gezond te eten, te bewegen en alcohol en drugs te laten voor wat ze zijn maar een depressie laten verdwijnen door bijvoorbeeld supplementen te nemen gaat helaas niet lukken. En zo voelen wij ons steeds ongelukkiger, geven we de schuld aan onszelf en wat nog het meest erge van dit alles is voelen wij ons nog zieker.

7 tips tegen een depressie
Ik heb in de afgelopen jaren andere methoden ontwikkeld die mij goed helpen en waarvan ik hoop dat ze jouw ook zullen inspireren. Ik ben van mening dat het delen van ervaringsverhalen ons kan helpen bij het accepteren van deze ziekte en tools kan geven om een zo gelukkig mogelijk leven te kunnen leiden.

1. Ieder ziekteproces is verschillend en ieder mens is uniek
Wat voor mij helpt hoeft niet noodzakelijkerwijs voor een ander te helpen. Ook is het belangrijk steun te ontvangen zonder dat deze als belerend wordt ervaren. Ten slotte weet je zelf het beste wat goed voor jou is. Toch?
2. Vraag om hulp
Wees niet beschaamd om hulp te vragen aan een vriend, vriendin, partner, huisarts, psychiater enzovoorts. Niets is zo erg als eenzaam de strijd aan te moeten gaan. Bedenk dat je niet de enige bent met deze problemen.
3. Gezonde leefstijl
Beperk het gebruik van alcohol en gebruik geen drugs, meet een gezonde leefstijl aan. Alcohol werkt een depressie in de hand en zorgt voor nog meer sombere gevoelens. Over drugs kan ik heel kort zijn, gebruik deze niet. Zorg voor goede voeding. (en nee, daarmee bedoel ik niet alleen superfood) geniet van het eten en probeer aan lichaamsbeweging te doen. Daarmee bedoel ik niet als een dolle naar de sportschool te gaan maar probeer meer te wandelen en te fietsen, baantjes zwemmen, tuinieren, alles wat jij leuk vindt om te doen.
4. Beperk het gebruik van Facebook en sociale media
Het overkomt mij ook regelmatig, op Facebook, Twitter of Instagram zie ik de meest gelukkige en mooie mensen waarbij het ogenschijnlijk enorm voor de wind gaat. Het lijkt alsof jouw eigen leven niet zoveel voorstelt.

selflove depressie
Stop met het jezelf vergelijken met een ander. De ander heeft zijn of haar eigen leven en problemen, ja, ook zij.  Wanneer je gevoelig bent voor prikkels is het raadzaam om met sociale media zorgvuldig om te gaan. tenslotte wil je niet drie dagen aaneengesloten piekeren over het hondje dat je zo zielig in een hokje zag zitten.
5. Wees je eigen mentor
Verdiep jezelf in je ziekte, lees boeken, kijk naar documentaires, wissel ervaringen uit met mede lotgenoten, lees forums. Hoe meer je over je ziekte weet hoe beter je voor jezelf kunt zorgen. Probeer te ontdekken welke triggers bij jouw een depressie uitlokken en wat je hiervoor kunt doen of laten. Stel in samenwerking met een deskundige een plan op die je erbij kunt pakken wanneer je het even niet meer ziet zitten. Begin klein en denk in kleine stapjes.
6. Zelf compassie
Eigenlijk zou deze op de eerste plek moeten komen te staan, maar ik weet het, niets is zo lastig om te leren van jezelf te houden. De depressie zorgt ervoor dat schuldgevoelens en gevoelens van mislukken op de voorgrond staan en dan is het lastig om deze te doorbreken. Probeer lief te zijn voor jezelf, jezelf niet af te straffen wanneer iets niet goed lukt. Er zijn goede boeken geschreven over dit onderwerp, zoals de boeken van Brené Brown die over dit onderwerp gaan. Lees dit artikel eens waarin ik vijf zelfhulpboeken review die mij hielpen bij mijn depressies.
7. Houdt hoop
Het klinkt cliché maar ik bedoel het goed, namelijk houdt hoop. Want wanneer je in een depressie of donkere periode bevindt lijkt het alsof het nooit meer goed zal komen. Dat is een zeer begrijpelijk gevoel en ik zal ook niet ontkennen dat het op sommige momenten zwaar voelt. Ik wil graag met dit artikel zoveel mogelijk mensen bereiken die hebben geleden aan een depressie of deze nu doorstaan. Misschien kunnen we elkaar helpen door tips uit te wisselen zoals ik in dit artikel heb gedaan. De wetenschap dat er tegenwoordig veel meer aandacht aan depressies wordt besteed stemt mij hoopvol en openheid daarin is erg belangrijk. Je bent niet de enige.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit artikel vinden. En heb jij nog tips? Delen wordt enorm gewaardeerd.

Liefs Mooi van Koosje

 

Credits foto’s:
Foto header www.baligodessretreats.com
Foto hand kleine hartjes; www.huffingtonpost.com
Foto groot hart: www.kelseygrant.com

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge