Conventionele producten Green Beauty Huidverzorging Inspiration Make-up

Beauty Trade special goes Green?

27 maart 2012
Beautytrade

Op 24, 25 en 26 maart vond de 20e editie van de Beauty Trade special plaats in de Jaarbeurs te Utrecht. Voor mij was dit de derde keer dat ik hierbij aanwezig was. Bij elk bezoek ben  ik nieuwsgierig of er misschien nieuwe natuurlijke merken te vinden zouden zijn. Ook dit jaar had ik mezelf als opdracht gesteld te kijken en te onderzoeken of de consument meer interesse zou hebben in het gebruik van natuurlijke cosmetica. Duitsland is nog steeds marktleider op dit gebied met een omzet van meer dan 800miljoen per jaar. Ook merk ik in Nederland een langzame toch gestage interesse en groei in de aanschaf van natuurlijke cosmetica en in een natuurlijke levensstijl. In de Opzij van de maand April wordt een item gewijd aan het thema Glamour Groentjes en ook kennen we nu de Glossy Vega, een magazine voor een vegetarische en diervriendelijke levensstijl. De webshops met natuurlijke verantwoorde cosmetica schieten als paddenstoelen uit de grond. Is deze groene trend ook terug te vinden tijdens de Beauty Trade?

De Beauty Trade is niet bedoeld voor de consument maar voor mensen die werkzaam zijn in de persoonlijke verzorgingsbranche. Denk hierbij onder andere aan schoonheidsspecialistes, nagelstylistes, masseurs, of mensen die werkzaam zijn in wellness centra. Wat kiezen zij? Welke vraag heeft de klant die bij hen gebruik komt maken van het aanbod? Deze gedachten komen bij me boven borrelen wanneer ik rondloop op de beurs en tijdens de gesprekken die er ontstaan met de verschillende deelnemers. Daarbij valt me al snel het één en andere op zoals: hoe spreekt men over het merk dat men voert? Bij de een gaat dit heel natuurlijk en wordt het product met veel passie en bevlogenheid gepromoot, maar bij een aantal was de drempel erg hoog waardoor het al een stuk moeizamer werd om met de overigens prachtige producten kennis te mogen maken. Later in dit artikel kom ik hier nog op terug.

Welke natuurlijke merken heb ik tijdens de Beauty Trade opgemerkt?
Wat me opviel was het grote aanbod van minerale make-up. Ik denk dat dit nu echt een trend aan het worden is. Neemt niet weg dat er ook veel aandacht geschonken wordt aan de verpakking. Sommige verpakkingen worden gemaakt van duurzame materialen waardoor zij ook al een positief punt scoorden!
De volgende foto’s geven een impressie van mijn zoektocht weer:

Het natuurzuivere huidverzorgingsmerk Energique was ook tijdens deze Beauty Trade aanwezig. Ik had al eerder kennisgemaakt met deze BDIH gecertificeerde huidverzorgingslijn, ontwikkeld en op de markt gebracht door eigenaresse Angelique Oortman. In een eerder artikel heb ik de vijf oliën balsem van dit merk gereviewd.

Esse Organic Skincare produceert krachtige, effectieve en gecertificeerde Biologische producten. Deze producten zijn bestemd voor de professionele huidverzorgingsmarkt en voor de consument. Uit Afrika afkomstig steunt Esse de lokale bevolking door middel van diverse ( Empowerment ) projecten. De texturen, ingrediënten en geuren van Esse zijn erg speciaal en daarom ook favorieten van mij.

L’Atelier des Délices, de nieuwe lijn huidverzorgingsproducten geïntroduceerd door het bedrijf Maquis Import. L’Atelier des Délices is ontwikkeld door Naturcos die ook de natuurlijke make-up van Colour Caramel maakt. Franse natuurcosmetica met een hoge kwaliteitsstandaard met het Cosmetique Bio keurmerk. De producten vallen onder het hoge segment en zijn daardoor wellicht niet voor iedereen bereikbaar.

De prachtige nieuwe voorjaar en zomercollectie van het natuurcosmeticamerk Colour Caramel. Ik ben er groot fan van en de producten zien er prachtig uit! De verpakkingen zijn schattig en de kleurtjes sluiten helemaal aan bij de laatste trends. Helaas wordt het in Nederland alleen bij Lavendula verkocht en bij sommige schoonheidssalons. Het merk is jammer genoeg niet zo toegankelijk voor een bredere doelgroep. Tijdens het gesprek met de PR dame bleek dat ze dit ook graag zo willen houden. Jammer!

Het mooi vormgegeven Italiaanse make-up merk Amati bestaat voornamelijk uit natuurlijke ingrediënten. De verpakkingen zijn gemaakt van hout afkomstig uit beheerde bossen. Deze zijn navulbaar door een magnetisch kliksysteem. De importeur en eigenaresse van dit merk nam uitgebreid de tijd om veel te vertellen over dit leuke nieuwe make-up merk. Dit zorgt ervoor dat ik ook enthousiast raak en moeite wil doen om het beter te leren kennen. Ook dit make-up merk is helaas alleen verkrijgbaar bij de schoonheidsspecialisten.

Zoals ik al eerder schreef waren de minerale make-up merken ruim vertegenwoordigt tijdens deze Beauty Trade. Een favoriet merk minerale make-up is Fresh Minerals. Al eerder heb ik op Meisje Hip verschillende artikelen over dit merk geschreven. De make-up ziet er prachtig uit en is erg mooi. Goed gepigmenteerd en een breed scala aan kleuren en producten. Ik heb er een minerale poeder gekocht, daarover later meer. Bij deze sprankelende stand liet ik even mijn make-up bijwerken en tsja dan kan ik toch soms de verleiding niet weerstaan om wat te kopen, vooral wanneer ik zie hoe mooi het resultaat is geworden.

Een preview van de nieuwste bodylotions die Ahava binnenkort gaat uitbrengen. Ahava is uiteraard niet geheel natuurlijk maar staat wel dichtbij de consument en is redelijk goed verkrijgbaar. Momenteel wordt Ahava bij een aantal apotheken verkocht en is online goed verkrijgbaar. Nog even wachten dus tot de nieuwe bodylotions uitkomen. Als ze net zo heerlijk zijn als de Ahava douchegels dan hebben zij er nu een fan bij.

Tenslotte heb ik een vegan nagellak gekocht van het merk Spa Ritual. Nadat ik had gehoord dat er in nagellakjes visschubben worden gebruikt ging ik helemaal overstag. Toch kent de Beauty Trade één hele grote hal met alleen maar chemische nagellakproducten! Een uitgebreide review over dit nagellakje volgt nog.

Meisje Hip concludeert:
De Beauty Trade is een aanrader voor de Beauty liefhebber in het algemeen. Maar doordat de Beauty Trade niet toegankelijk is voor de consument is er ook een afstand tussen de (branche ) ondernemer en deze consument. Natuurlijk begrijp ik dat er een aantal voorwaarden aan verbonden zijn om deze beurs te mogen bezoeken maar ook als blogger word ik door een groot aantal bedrijven en exposanten niet serieus genomen, terwijl mijn blog ook regelmatig wordt gelezen door schoonheidsspecialistes. Naast dat ik graag de nieuwste ontwikkelingen wil signaleren en publiceren ben ik natuurlijk ook consument. Een vaak gehoorde opmerking van de exposanten was dat de gemiddelde Nederlandse vrouw het liefst iets wil dat werkt. Het maakt niet uit of dit natuurlijk is of niet. Deze verklaring vind ik wat eenvoudig gesteld. Ik ben van mening dat ook de wijze waarop, de eigenheid van het merk, de visie en de missie daar ook doorslaggevend in kunnen zijn. Groen is veel meer dan groene cosmetica alleen! Natuurlijk kent men nu moeilijke economische tijden maar in mijn optiek heeft het ook deels met de instelling van het bedrijf te maken. Door juist in contact te komen met de consument maar zich ook eens een keer op andere onbekende paden durven te begeven zal men kunnen groeien.

Dit was voor mij het laatste bezoek aan de Beauty Trade. Ik blijf een aantal bedrijven en merken trouw volgen. Hoe dit komt? Zij zien mij ( de klant, de blogger, de vrouw ) als persoon. Groen is hip en is een leefstijl. Juist door de nieuwe garde Groene Bloggers zal deze specifieke groene cosmeticatrend zich voortzetten. Of de Beautybranche zoals zij zich nu voorstelt in Nederland deze ontwikkelingen zal volgen blijft voor mij een vraag. Ik denk dat het nu tijd is voor eigenzinnige en eigenwijze mensen. Waarvan akte.

Heb je een opmerking of wil je gewoon een reactie kwijt? Schroom niet en vul het onderstaande veld in. Dat zou ik heel erg waarderen!

3 Comments

  • Reply Monique 1 februari 2013 at 14:52

    hallo Debbie,
    ik snap je frustratie. Het is onwaarschijnlijk hoe weinig schoonheidsspecialistes natuurlijk werken. Is naar mijn mening echt een manco op de opleiding.
    Verder merk ik steeds weer dat mensen zo iets hebben van: oh ja, groene cosmetica. Is Hip. Net of het een soort bevlieging is. Een mode gril die volgend jaar over is. En er wordt nog steeds naar groen cosmetica gekeken als een soort geiten wollen sokken ding!
    Ik weet dat er steeds meer webshop komen die groene cosmetica aanbieden, ik zelf doe daar ook aan mee. Het is alleen jammer dat ik niet meer collega’s heb. Enthousiaste mensen die een winkel/ parfumerie hebben met groene cosmetica waar je lekker kan neuzen, ruiken etc.

  • Reply MILD cosmetics 23 maart 2013 at 13:41

    Hoi Debbie,
    Ik begrijp goed dat je je teleurgesteld voelt. Aan de ene kant is het fijn dat groene cosmetica eindelijk algemeen bekender wordt, aan de andere kant gaat dat jammergenoeg ook soms gepaard met ordinaire vercommercialisering.
    Gelukkig zijn er toch ook heel veel professionals die wel super gepassioneerd en enthousiast zijn over de natuurlijke producten waar ze mee werken. En die dat gelukkig ook graag op anderen willen overbrengen.
    Groetjes, Anoushka

  • Reply Sylvia Bouwer 24 maart 2013 at 16:12

    Hoi Debbie,
    Ik ben zelf schoonheidsspecialiste en was ook gisteren op de beurs (jammer dat ik je niet gezien heb trouwens), maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ben het helemaal met je eens. Er zijn inderdaad schoonheidsspecialistes die jouw blog lezen, zoals ik bijvoorbeeld. Ik heb wel weer leuke ideeen opgedaan die ik in de salon weer ga gebruiken. Helaas stond mijn eigen merk (Rosel Heim) er dit jaar ook niet. Anders was de beurs een stuk groener geweest. 😛
    Groetjes Sylvia Bouwer

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge